Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/1999-2629_2023_01_02
Аннотация: Статья посвящена категории абсурда, которая получила широкое распространение в текстах СМИ в связи со сменой общественной парадигмы. Причиной этого процесса являются размытые ценностные ориентиры и вбросы иррациональной информации в публичное пространство, что имеет следствием утерю смысла, лежащего в основе абсурда. Материалом статьи являются газетные тексты, ориентированные на смешанную (книжную и разговорную) речь. Совокупная выборка текстового материала обеспечивает срез мнений о бессмысленности современной реальности и возможность систематизации репрезентаций абсурда в языке — речи — тексте и дискурсе СМИ. К способам привлечения внимания читателя СМИ к абсурду (отсутствию смысла как продукта человеческого разума) можно отнести ряд журналистских указаний. Это указания на абсурдную экстралингвистическую ситуацию, о которой идет речь; на контексты самодискредитации; на ложь, подчеркивающую бессмысленность неистинных высказываний; на апелляции к вере, суевериям; на страх, побуждающий признавать наличие смысла при его отсутствии; на жанры, допускающие абсурдные суждения; на бессмысленность высказываний. В свою очередь, к основным средствам репрезентации категории абсурда в газетном дискурсе на уровне языка относятся: лексика со значением отсутствия смысла; лексика со значением отсутствия ума, интеллекта; эмоционально заряженная лексика. На уровне речи к подобным средствам можно отнести намеренное нарушение лексической сочетаемости; намеренные алогизмы; прецедентные феномены со значением отсутствия разума или формирующие контекст понятия «бессмысленность»; полистилизм и фигуры противопоставления. На уровне текста абсурд репрезентируется посредством выбора жанровой формы, комментариев, подчеркивающих бессмысленность происходящего; метафорической аргументации; иронии. К средствам репрезентации абсурда на уровне дискурса, по мнению автора, относятся различные формы и виды авторизации дискурса, а также метаоператоры, актуализирующие бессмысленность отдельных сторон внеязыковой действительности. Перспективой изучения категории абсурда в СМИ автор статьи считает психолингвистические и когнитивнодискурсивные исследования. Это позволит получить комплексное описание феномена абсурда, который лежит в основе фейка — важнейшей составляющей современной информационной войны
Ключевые слова: политический дискурс, журналистика, медиалингвистика, СМИ, средства массовой информации, медиадискурс, медиатексты, язык СМИ, языковые средства, абсурд, журналистские указания, языковая репрезентация, речевая репрезентация, текстовая репрезентация, дискурсивная репрезентация, репрезентация бессмысленности
Abstract: The article deals with the category of the absurd, which has become widespread in media texts in connection with the change of the social paradigm. This process can be attributed to fuzzy value orientations and the planting of irrational information into the public space, which results in the loss of the meaning underlying the absurd. The material of the article embraces newspaper texts focused on mixed (bookish and colloquial) speech. The overall sample of textual material provides a cross-section of opinions about the meaninglessness of modern reality and the possibility of systematization of representations of the absurd in language, speech, text and media discourse. A number of journalistic remarks (or notes) can be referred to attention claimers attracting the attention of the media reader to the absurd (the lack of meaning as a product of the human mind). These are indications of the absurd extralinguistic situation in question; of the contexts of self-discreditation; of lies emphasizing the meaninglessness of untrue statements; of appeals to faith or superstitions; of fear prompting to recognize the existence of meaning in its absence; of genres allowing absurd judgments; of the meaninglessness of statements. In turn, the main means of representing the category of the absurd in newspaper discourse on the level of the language include: vocabulary with the meaning of the absence of meaning; vocabulary with the meaning of the absence of wit or intelligence; emotionally charged vocabulary. On the level of speech, such means include intentional violation of lexical combinability; intentional alogisms; precedent phenomena with the meaning of the absence of reason or forming the context of the concept of “meaninglessness”; polystylism and the figures of juxtaposition. On the level of the text, the absurd is represented through the choice of genre form, comments emphasizing the meaninglessness of what is happening; metaphorical argumentation; irony. According to the author, the means of representing the absurd on the level of discourse include various forms and types of authorization of discourse, as well as metaoperators that actualize the meaninglessness of certain aspects of extralinguistic reality. The author of the article considers psycholinguistic and cognitive-discursive studies to be the perspective areas of research of the category of the absurd in the media. This will allow the researcher to obtain a comprehensive description of the phenomenon of the absurd, which is the basis of the fake news — the most important component of the modern information warfare
Key words: political discourse, journalism, media linguistics, mass media, media discourse, media texts, mass media language, language means, the absurd, journalistic remarks, language representation, speech representation, text representation, discourse representation, representation of meaninglessness

Для цитирования:

Руженцева, Н. Б. Абсурд в зеркале СМИ: язык — речь — текст — дискурс / Н. Б. Руженцева. — Текст : непосредственный // Political Linguistics. – 2023. – №1. – С. 19-26. DOI 10.26170/1999-2629_2023_01_02.

For citation

Ruzhentseva N. B. (2023). The Absurd in Mass Media: Language – Speech – Text – Discourse // Political Linguistics. – 2023. – №1. – P. 19-26. DOI 10.26170/1999-2629_2023_01_02.