Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/1999-2629_2022_05_03
Аннотация: Статья посвящена изучению роли СМК в конструировании стереотипов, касающихся советского прошлого России. Рассматриваются факторы, послужившие основой для изменения главной цели медийного дискурса — информирования. Доказывается, что в настоящий момент СМК представляют собой элемент стратегических коммуникаций, направленных на управление сознанием целевой аудитории для формирования и закрепления у нее определенных моделей поведения, что позволяет реализовать выработанную глобальную стратегию, связанную в том числе и с изменением общественного мнения, касающегося исторического прошлого. Предметом исследования являются оценки политиков, стоявших у истоков возникновения СССР и руководивших страной в переломные моменты ее истории — Ленина, Сталина, последнего Президента СССР Горбачева и первого Президента России Ельцина, транслируемые через медиадискурс, а также представления о данных политиках в языковом сознании молодежи, знания которой в существеннной мере сформированы СМК. Цель статьи заключается в выявлении степени влияния современных СМК на видение прошлого нашей страны молодыми людьми, что в конечном итоге определяет контуры грядущего будущего. Основным методом исследования содержания языкового сознания послужил метод семантического дифференциала. Полученные данные позволяют утверждать, что в настоящий момент деятельность СМК, активно конструирующих восприятие различных событий прошлого в массовом сознании, ведет не к формированию разделяемого значительной частью молодых людей взгляда на свою историю, а, напротив, к сохранению различий и, следовательно, сохранению социально-политических противоречий.
Ключевые слова: журналистика, медиалингвистика, СМИ, средства массовой информации, медиадискурс, медиатексты, язык СМИ, языковые средства, российские СМИ, политический дискурс, политические деятели, советское государство, советский период, языковое сознание, массовое сознание, семантический дифференциал, семантические универсалии, СМК, средства массовой коммуникации
Abstract: The article deals with the role of mass media in the construction of stereotypes concerning the Soviet past of Russia. It discusses the factors that served as the basis for changing the main goal of mass media discourse. It proves that the present day mass media are an element of strategic communications aimed at controlling the minds of the target audience to form and consolidate certain behavior patterns in it. This activity of mass media makes it possible to implement a certain global strategy, connected, among other things, with a change in the public opinion regarding the historical past. The object of the study comprises assessments of the politicians who stood at the origins of the USSR and headed the country at the turning points of its history — Lenin, Stalin, the last President of the USSR Gorbachev and the first President of Russia Yeltsin, translated through media discourse, as well as ideas about these politicians in the linguistic consciousness of young people, whose knowledge is largely formed by mass media. The aim of the article is to identify the degree of influence of modern mass media on the vision of the past of our country by young people, which largely determines the contours of the coming future. The main method for studying the content of linguistic consciousness is the method of semantic differential. The data obtained allows the author to assert that now the activities of mass media, constructing the perception and understanding of various events of the past in the mass consciousness, do not lead to the formation of a view of their history shared by a significant part of young people, but, on the contrary, to the preservation of differences and, therefore, preservation of socio-political contradictions.
Key words: journalism, media linguistics, mass media, media discourse, media texts, mass media language, language means, Russian mass media, political discourse, politicians, Soviet state, Soviet period, linguistic consciousness, mass consciousness, semantic differential, semantic universals, means of mass communication

Для цитирования:

Бубнова, И. А. Оценка прошлого как необходимое условие понимания будущего: СМК vs реальное содержание языкового сознания / И. А. Бубнова. — Текст : непосредственный // Political Linguistics. – 2022. – №5. – С. 40-48. DOI 10.26170/1999-2629_2022_05_03.

For citation

Bubnova I. A. (2022). Assessment of the Past as the Necessary Condition for Understanding the Future: Mass Media vs. the Real Content of Linguistic Consciousness // Political Linguistics. – 2022. – №5. – P. 40-48. DOI 10.26170/1999-2629_2022_05_03.