Файл статьи: PDF
Аннотация: Анализируются обозначения соперников В. В. Путина на президентский пост и политической оппозиции в России на материале публикаций немецкой прессы 2012 г. Языковые средства, номинирующие противников В. В. Путина, распределяются по нескольким группам (стилистически нейтральные и окрашенные, обозначающие единичного и коллективного субъекта, прямой и косвенной идентификации, изображения с позиции наблюдателя и изнутри (цитация)). Подчеркивается особая роль стереотипов при восприятии инокультурной реальности
Ключевые слова: медиатекст; политический дискурс; коммуникативная задача; коммуникативное условие; предвыборная кампания; номинация; культурный стереотип
Abstract: The article analyses the nominations of V. V. Putin’s competitors to presidency and the political opposition in Russia on the material of the German media publications of 2012. Linguistically, the means of nomination of V. V. Putin’s competitors are subdivided into several groups — stylistically neutral and stylistically marked, denoting singular and collective subject, of direct and indirect identification, description from inside (citation)and outside. The specific role of stereotypes in understanding the realities of a foreign culture is underlined
Key words: media text; political discourse; communicative aim; communicative condition; election campaign; nomination; cultural stereotype

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.