Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/pl19-04-10
Аннотация: В данной статье на материале коммерческой и социальной рекламы визуальные стилистические тропы рассматриваются с позиций теории визуальной коммуникации как средства манипуляции. Согласно данной теории, визуальные стилистические средства обладают способностью направлять восприятие реципиента и манипулировать им. Кодирование визуальной информации на основе средств вербальной стилистики позволяет апеллировать непосредственно к эмоциям реципиента и минимизирует потерю информации в тех случаях, когда рекламный интернет-постер проектировался на английском языке, но предназначался для глобальной аудитории, чье владение английским существенно варьируется. Исследование позволило уточнить определения различных визуальных стилистических приемов на материале коммерческой и социальной рекламы. По мнению авторов, визуальные стилистические средства являются аналогами вербальных, но реципиенты не в состоянии увидеть в них средство воздействия. Скрытый характер суггестивного воздействия, которое средства визуальной стилистики оказывают на реципиента, является мощным манипулятивным ресурсом и инструментом, позволяющим вызывать заданные ассоциации и оценочные суждения, продуцируя более эффективную рекламу
Ключевые слова: социальная реклама; коммерческая реклама; суггестия; манипулятивное воздействие; визуальные стилистические средства; визуальные метафоры; визуальные сравнения; глобальные потребители; рекламный дискурс; английский язык
Abstract: The present research focuses on visual stylistic devices as means of manipulation in commercial and social advertising within the novel and promising theory of visual communication. According to the theory, visual stylistic means possess the power to direct and manipulate the perception of the recipient. The study specifies the definitions of visual stylistic expressive means that are used in commercial and social advertising. When visual information is encoded in terms of linguistic stylistic means, it allows one to appeal directly to its recipient’s emotions. Moreover, it minimizes information loss in case the commercial or social poster was designed in English and meant for a global recipient, who does not have to be a native English speaker. According to the analysis conducted by the authors, visual stylistic means are analogues of verbal stylistic means; however, recipients fail to interpret them as a means of influence, unless provided with information on their decoding. The covert character of the suggestive power of visual stylistic means is a powerful resource for manipulating the perception of the recipient. Thus, visual expressive means are tools that trigger desirable associations and evaluative judgments, create memorable advertising texts
Key words: social advertising; commercial advertising; suggestion; manipulative effect; visual stylistic means; visual metaphors; visual similes; global consumers; advertising discourse; English

Для цитирования:

Каменева, В. А. Визуальный код рекламы: скрытая суггестия / В. А. Каменева, Н. В. Рабкина // Political Linguistics. – 2019. – №4. – С. 83-102. DOI 10.26170/pl19-04-10.

For citation

Kameneva, V. A. The Visual Code of Advertising: Covert Suggestion / V. A. Kameneva, N. V. Rabkina // Political Linguistics. – 2019. – №4. – P. 83-102. DOI 10.26170/pl19-04-10.