Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/pl19-06-19
Аннотация: В статье анализируется эволюция признакового состава концепта «state» в художественном дискурсе антиутопий английских и американских писателей XX века. Оригинальность авторской методики заключается в описании историко-культурного контекста развертывания концепта. Актуальность исследования обусловлена рассмотрением концепта «state», традиционно актуализируемого в политическом дискурсе, на материале художественного футуристического дискурса. Этимологический анализ выявил мотивирующие и понятийные признаки, входящие в структуру концепта. Социокультурным контекстом появления концепта был период становления английского литературного языка и реформирования системы государственного управления. Образные когнитивные признаки определены в ходе работы с художественным материалом. Подчеркивается уникальность художественного дискурса в системе дискурсивных разновидностей как имеющего творческую, личностную, бытийную направленность. Анализ 1077 контекстов позволил выявить, что основными лексемами, вербализующими концепт «государство» в англоязычном художественном дискурсе, являются state, country, society, government, people, nation, power, Party, world, а также топонимы: Oceania, Eastasia, Eurasia, Ilium. Ассоциативносмысловое развертывание концепта «state» происходит неоднозначно, в рамках дихотомий: стабильность — хаос, порядок — беспорядок, зависимость — независимость, свобода — контроль, закон — беззаконие, индивид — общество, равенство — неравенство. Сохраняя понятийные признаки стабильности, порядка, независимости, законопослушания, «государство» актуализирует в антиутопиях негативные характеристики, такие как разрушение истории и культуры; уничтожение института семьи и брака; трансформация науки в орудие государственного бесчинства; удержание населения в нищете; гонка вооружений; изоляция народа от остального мира; унификация в масштабах всей страны. Все эти характеристики государства доведены в антиутопиях до абсурда
Ключевые слова: концепты; государство; антиутопия; художественный дискурс; художественные тексты; английский язык
Abstract: The article deals with the evolution of the concept “state” in the dystopian fictional discourse of English and American writers of the twentieth century. The novelty of the author’s method of conceptual analysis consists in the description of the historical-cultural context of the concept evolvement. The urgency of the given study consists in considering the concept “state” commonly actualized in political discourse on the material of futuristic fictional discourse. An etymological analysis has revealed motivating and conceptual features constituting the structure of the concept. The concept came into being in the sociocultural context of emergence of the literary English language and the period of reformation of the system of governance. Certain figurative cognitive characteristic features of the concept have been defined in the course of the work with dystopian texts. The study emphasizes a unique character of fictional discourse as a creative, personality-centered and existential genre. The analysis of 1077 contexts shows that the most typical lexemes verbalizing the concept “state” in the English fictional discourse include the following: state, country, society, government, people, nation, power, Party, world, as well as the toponyms: Oceania, Eastasia, Eurasia, Ilium. The associative-semantic development of the concept takes place within the dichotomies stability – chaos, order – disorder, dependence – independence, freedom – control, law – lawlessness, individual – society, equality – inequality. Preserving the features of stability, order, independence and law-abidance, the concept “state” actualizes in dystopias their negative characteristics, such as: destruction of history and culture, eradication of the institutions of family and marriage, transformation of science into a tool for state outrage, keeping people in poverty, arms race, isolation of a people from the rest of the world, country-scale unification, etc. In dystopias, all these patterns reach the level of absurdity. KEYWORDS: concepts; state; dystopia; fictional discourse; fictional texts; English language
Key words: concepts; state; dystopia; fictional discourse; fictional texts; English language

Для цитирования:

Челпанова, Е. В. Концепт «state» в англоязычном художественном дискурсе / Е. В. Челпанова, В. П. Новикова // Political Linguistics. – 2019. – №6. – С. 151-158. DOI 10.26170/pl19-06-19.

For citation

Chelpanova, E. V. he Concept of “state” in the nglish ictional iscourse / E. V. Chelpanova, V. P. Novikova // Political Linguistics. – 2019. – №6. – P. 151-158. DOI 10.26170/pl19-06-19.