Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлен анализ ментальных моделей, формирующих основу гастрономических графических метафор, появившихся в американской карикатуре в течение периода, начавшегося после биржевого краха на Уолл-стрит в «черный вторник» 29 октября 1929 г. Этот период совпал со временем вступления в должность президента-республиканца Г. Гувера. В 1932 г. его сменил Ф. Д. Рузвельт, который повел страну по пути радикального «Нового курса». В результате работы с архивными данными нами были описаны основные переносные значения и культурно обусловленные смыслы, участвующие в создании образов американской карикатуры двух периодов. Во второй части мы сопоставили эти результаты с американской политической карикатурой 2008—2016 гг. Одна из сторон описания связана с представлением в карикатуре двух президентов США — Ф. Д. Рузвельта и Б. Х. Обамы. В качестве области переноса значения выступали образы рядовых граждан США; биржевых игроков, двух президентов и их администраций; государственных проектов; американской экономики. В качестве наиболее популярных продуктов описаны супы, яблоки, кондитерские изделия, фастфуд, алкоголь. В исследовании использована методология, применявшаяся в работах по метафорическому моделированию, мультимодальной метафоре и доработанная нами с целью более точного анализа языковых данных. Результаты работы вносят вклад в разработку проблем политической метафорологии. Отдельные итоги будут полезны ученым, занимающимся проблемами лингвокультурологического характера
Ключевые слова: графическая метафора; политический дискурс; политическая карикатура; гастрометафора; Великая депрессия, Ф. Д. Рузвельт; Б. Обама
Abstract: The paper investigates mental models which form a basis for graphic (multimodal) metaphors that were connected with the representation of food in American editions in the time that is traditionally called the Great Depression. This period began when the Stock Market crashed on October 29, 1929. As is known, that was the time of Herbert Hoover’s (Republican) unfortunate presidency. In 1932, Franklin Delano Roosevelt was elected, who immediately started “The New Deal” program. As a result we’ve described transferred meanings, pun, decomposition of set-expressions and analyzed images that are deeply rooted in culture. All these form the basis for satire and irony in political cartoons of the given period. After that we have compared the results with images typical for American political cartoon in 2008—2016. One of the aspects is formed by the images of two presidents — F. D. Roosevelt and B. Obama. Americans of different social strata, brokers, H. Hoover, F. D. Roosevelt, the Congress, the Administration, state programs, and US economy formed the target metaphoric sphere. The causes of the Depression as seen by the American cartoonists of that period are compared with what is happening today in US cartoon as far as economic reduction is concerned. Among the most favored foodstuffs we find soup, apples, sweets, fast-food, alcoholic beverages. The methods of investigation are formed on the basis of conceptual metaphor theory, multimodal metaphor approach. These methods of study have been further changed in the process of our own research so that linguistic data could be analyzed in a more detailed way. The results of the research in question contribute to the investigations of political metaphors. Some results may also be of interest for scholars whose professional sphere is linked to cross-cultural and linguo-cultural studies
Key words: graphic metaphor; political discourse; political cartoon; foodstuff metaphoric images; the Great Depression, F. D. Roosevelt; B. Obama