Файл статьи: PDF
Аннотация: Исследование проведено на материале лекции по «Новой истории стран Европы» доктора исторических наук в двух аспектах: были проанализированы когнитивные компоненты организации информационного пространства и был дан обзор собственно когнитивному стилю кодирования материала языковой личностью ученого-историка. Среди когнитивных компонентов организации информативного пространства выделены: контекстуальная организация и эксплицитное проецирование материала лекции; выбор микротем и примеров, отражающих собственные интересы и предпочтения, как то: цитирование литературных источников, «лирические» отступления при описании биографии исторических персоналий; языковые регистры (грамматические конструкции и лексика, отражающие идиолект языковой личности); коммуникативный метод обучения; прагматикон языковой личности (ориентация на целевую аудиторию — студентов-историков). Выделены регистры когнитивного стиля кодирования информации с опорой на методику М. А. Холодной: предметно-практический стиль (включение студентов в поисковую деятельность), визуальный стиль (использование карты, жестикуляция), словесно-речевой стиль (картинное описание), сенсорно-эмоциональный стиль (создание атмосферы сопереживания, оценка исторических событий и персоналий и ирония). Были отмечены общекультурные черты языковой личности, являющейся носителем культурного кода. Были определены контуры профессиональной языковой личности ученого-историка. Были выделены специфические черты идиолекта конкретной языковой личности.
Ключевые слова: профессиональная языковая личность, лингвоперсонология, когнитивный стиль, идиолект, когнитивные компоненты, учебный дискурс, ученые-историки, методика преподавания истории, история Европы, высшие учебные заведения, студенты
Abstract: The study has been conducted on the material of a lecture on “The New History of European Countries” by a Doctor of History in two aspects: analysis of the cognitive components of organization of the information space and observation of the cognitive style of the material coding by the linguistic personality of the historian. Among the cognitive components of the organization of the information space, the following have been highlighted: contextual organization and explicit projection of the lecture material; selection of micro-themes and examples reflecting one's own interests and preferences, such as: quoting literary sources, “lyrical” digressions when describing the biography of historical figures; language registers (grammatical structures and vocabulary reflecting the idiolect of the linguistic personality); the communicative method of teaching; pragmatic vocabulary of the language personality (orientation towards the target audience — students of history). The study singles out the registers of the cognitive style of information encoding based on the method of M.A. Kholodnaya: object-oriented practical style (engaging students in search activity), visual style (use of a map, gestures), verbal-speech style (picturesque description), sensory-emotional style (creating an atmosphere of reliving history together, evaluation of historical events and figures, and irony). The study notes the general cultural features of the linguistic personality, who is the bearer of the cultural code. The contours of the professional linguistic personality of a historian have been determined. The article also reveals the specific features of the idiolect of a particular linguistic personality.
Key words: professional linguistic personality, linguopersonology, cognitive style, idiolect, cognitive components, educational discourse, historians, methods of teaching history, history of Europe, higher education institutions, students

Для цитирования:

Еремина, С. А. Когнитивный стиль языковой личности ученого-историка в учебном дискурсе / С. А. Еремина. — Текст : непосредственный // Political Linguistics. – 2024. – №4. – С. 46-61.

For citation

Eremina S. A. (2024). The Cognitive Style of the Linguistic Personality of a Historian in Educational Discourse // Political Linguistics. – 2024. – №4. – P. 46-61.