Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье обсуждаются особенности терминологической вербализации междисциплинарного англоязычного концепта «political marketing», находящегося на стыке маркетинга и политики. Рассмотрение политических концептов и их внутренней структуры относится к числу важнейших направлений политической лингвистики и предполагает выделение составляющих уровней концепта и отношений между ними. Исследование способов вербализации концепта основывается на признании того факта, что язык выявляет и объективирует то, как мир увиден и понят человеческим разумом и как он категоризован сознанием. Для концептов, функционирующих в сфере науки, наибольшую значимость приобретает понятийно-информационный компонент, представленный терминами и терминологическими словосочетаниями. Политический маркетинг противопоставляется маркетингу, который применяется в бизнесе (commercial marketing, business marketing), и в то же время сравнивается с ним. Концепт political marketing представляет интерес своей многомерностью, и его когнитивная интерпретация дает возможность осознать представления англосаксонского этноса о рационализации электорального процесса в рамках современной рыночной системы экономики. Изучение концептов и их структуры помогает глубже понять суть явлений окружающего мира и исследовать тайны познания и осмысления мира народами
Ключевые слова: политическая лингвистика; политический маркетинг; термин; концепт; междисциплинарный концепт; уровни концепта; понятийно-информационный компонент концепта
Abstract: The article discusses the specific features of terminological verbalization of the interdisciplinary Englishlanguage concept “political marketing”, belonging both to marketing and politics. Discussion of political concepts and their internal structure is among the most important areas of political linguistics and involves the identification of the component levels of the concept and the establishment of relationships between them. The study of concept verbalization methods in the article is based on the recognition of the fact that language identifies and objectifies how the world is seen and understood by the human mind, and how it is categorized by human consciousness. For the concepts, functioning in the sphere of science, the informative conceptual component, made up by terms and terminological phrases, is the most important. Political marketing is opposed to marketing, which is used in business (commercial marketing, business marketing), and at the same time is compared with it. The concept of political marketing is of interest due to its multidimensionality, and its cognitive interpretation gives an opportunity to understand the views of the Anglo-Saxon ethnos on rationalization of the electoral process in the framework of the modern market economy. The study of concepts and their structure could provide an insight into the essence of world phenomena and help to explore the mysteries of cognition and understanding of the world by the humankind
Key words: political linguistics; political marketing; term; concept; interdisciplinary concept; levels of concept; notional-informational component of the concept

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.