Архив журнала
СТЕРЕОТИПНЫЕ СОЦИАЛЬНЫЕ РОЛИ ПРЕЗИДЕНТА США В АМЕРИКАНСКОЙ КАРИКАТУРЕ ПЕРИОДА ВЕЛИКОЙ ДЕПРЕССИИ
- 447
- Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлен анализ ментальных моделей, формирующих основу графических метафор, появившихся в американской карикатуре в течение периода, начавшегося после биржевого краха на Уолл-стрит в «черный вторник»
29 октября 1929 г. Этот период совпал со временем вступления в должность президента-республиканца Г. Гувера. В 1932 г. его
сменил Ф. Д. Рузвельт, который повел страну по пути радикального «Нового курса».
В исследовании использована методология, берущая начало из работ по метафорическому моделированию, мультимодальной
метафоре и доработанная нами с точки зрения возможности более точного анализа языковых данных.
В результате работы с архивными данными нами были описаны основные переносные значения и культурно обусловленные
смыслы, участвующие в создании образов американской карикатуры этого периода. В качестве основной была выбрана тематика
социальных ролей на примере образов двух главных политиков США той поры. В частности, описаны роли повара; врача; сильного, уверенного в себе взрослого и, наоборот, ребенка (играющего, плачущего, наивного, озабоченного); избавителя (в том числе от
мусора); защитника; сумасшедшего; расточителя; монарха.
В заключение приводится краткое сопоставление с изображением Б. Обамы и последствий экономического кризиса 2008 г.
Результаты работы вносят вклад в разработку проблем метафорологии, в том числе политической. Отдельные итоги будут полезны ученым, занимающимся проблемами лингвокультурологического характера
Ключевые слова: графические метафоры; политический дискурс; политическая карикатура; президенты; политическая метафорология
Abstract: The paper investigates mental models which form a basis for graphic (multimodal) metaphors that were connected with
the representation of American presidents in American editions in the time that is traditionally called the Great Depression. This period
began when the Stock Market crashed on October 29, 1929. As is known, that was the time of Herbert Hoover’s (Republican) unfortunate
presidency. In 1932, Franklin Delano Roosevelt was elected, who immediately started “The New Deal” program.
The methods of investigation are formed on the basis of conceptual metaphor theory and multimodal metaphor approach. These methods of
study have been further changed in the process of our own research so that linguistic data could be analyzed in a more detailed way.
As a result we’ve described transferred meanings, pun, decomposition of set-expressions and analyzed images that are deeply rooted in
culture. All these form the basis for satire and irony in political cartoons of the given period. We have focused upon the description of social
stereotypes that the American editions of that period were imposing on the two main political leaders — H. Hoover and F. D. Roosevelt.
These included the roles of a cook, doctor, strong and self-confident grown-up man as contrasted with a whining, playing, naïve or concerned child or even toddler. Here we also find images of a savior and defender, cleaner, jerk, and spendthrift. Occasionally a disapproving
image of a king was connected with F. D. Roosevelt.
The causes of the Depression as seen by the American cartoonists of that period are compared with what is happening today in US cartoon as far as B. Obama and economic reduction is concerned.
The results of the research in question contribute to the investigations of political metaphors. Some results may also be of interest for
scholars whose professional sphere is linked to cross-cultural and linguo-cultural studies
Key words: visual metaphor; political discourse; political cartoon; President; political metaphorology