Файл статьи: PDF
Аннотация: Исследуются особенности функционирования ментального феномена «рынок» в концептосфере государственного управления современной России, получившего новое терминологическое обозначение «новый государственный менеджмент». В работе анализируются рыночные номинации, характеризующие особенности системы нового государственного управления России. Особое внимание уделяется описанию закрепившихся в настоящее время в концепте «рынок» когнитивных признаков, определяющих специфику анализируемого ментального образования в языке российского государственного управления начала ХХI в
Ключевые слова: концепт; концептосфера; когнитивные признаки; денотативный, эмотивный, собственно-языковой, эмпирический компоненты значения; слабые, сильные неологизмы; идеологизированные семы
Abstract: Peculiarities of functioning of concept ―market‖ in the field of Russian public administration are analyzed. In the new politological literature and in Mass media the concept received a new terminological nomination of a ―new public management‖. The research deals with the analysis of various market nominations reflecting peculiarities of new public management in the economy of Russia. Particular attention is given to the description of the cognitive indications fixed in the concept ―market‖ which define specific character of the analyzed mental product in the language of Russian public administration in the beginning of the XXI century
Key words: concept; concept sphere; cognitive indications; denotative, emotive, empirical components of the meaning; weak and strong neologisms; ideologized meaning

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.