Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлен анализ ментальных моделей, формирующих основу графических метафор, появившихся на американских сайтах в течение периода, начавшегося почти одновременно с Олимпиадой в Сочи и завершившегося присоединением Крыма к России. Нас интересуют модели, связанные со следующими образами: Россия, Украина, США, президенты этих стран. В качестве основной использована методология, берущая начало из работ по метафорическому моделированию, мультимодальной метафоре и доработанная нами с точки зрения возможности более точного анализа языковых данных. Описаны основные переносные значения и культурно обусловленные смыслы, участвующие в создании образов американской карикатуры на момент присоединения Крыма к РФ. Для РФ ключевой становится милитарная, агрессивная модель. Наша страна представлена достаточно традиционно через метонимические связи с танками, самолетами, автоматами Калашникова. За ней следует зооморфная (медведь, волк) и гастрономическая модели. Применительно к Украине и Крыму гастрономическая модель становится доминантной. За ней следуют модели пути и физиологии. Для США выделяются две основные модели: финансовая и милитарная. Президенты РФ и США часто изображаются вместе. Здесь доминируют театральная и спортивная модели. Фиксируется значительное ухудшение образа президента США. Результаты работы вносят вклад в разработку проблем политической метафорологии. Отдельные итоги будут полезны ученым, занимающимся проблемами лингвокультурологического характера
Ключевые слова: графическая метафора; политический дискурс; политическая карикатура; Б. Обама; В. Путин
Abstract: The paper investigates mental models that form a basis for graphic (multimodal) metaphors which have appeared in American online editions, blogs and sites. The period of investigation begins at the time following the Sochi Olympic Games and ends up with the moment when Crimea became part of the Russian Federation. The author takes into consideration the graphic images of Russia, Ukraine, the USA and the presidents of these countries. The methods of investigation are formed on the basis of the conceptual metaphor theory and the multimodal metaphor approach. These methods of study have been further modified in the process of research so that the linguistic data could be analyzed in a more detailed way. The author also gives examples of transferred meanings, pun and decomposition of set expressions and analyzes images that are deeply rooted in culture. All these form the basis for satire and irony in the political cartoons of the given period. In the American cartoon of this period, Russia is depicted by means of the military model with a very high level of potential threat. For the most part, metonymy is used as the images of tanks, military aircrafts, and Kalashnikov guns substitute the image of the country. The second model in frequency is the animalistic one (a bear, a wolf), with the gastro-model to follow. It is this gasto-model that comes top of the list when Ukraine and Crimea are depicted. Two more models to rival it in popularity are those of the way and anatomy. the USA is shown by means of economic and military metaphors. The presidents of Russia and the USA are often placed together with theatrical and sports metaphors being dominant. The results demonstrate a prominent degradation of B. Obama’s image in the American cartoon. The results of the research in question contribute to the investigation of political metaphors. Some results may also be of interest for scholars whose professional sphere is linked to cross-cultural and linguo-cultural studies
Key words: graphic metaphor; political discourse; political cartoon; Barack Obama; Vladimir Putin

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.