Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлен анализ ориентационных метафор, представляющих две базовые оппозиции: «верх — низ» и «вперед — назад». Материалом служит карикатура, появившаяся в печатных издания США незадолго до начала Великой депрессии и в период, пока она продолжалась. Методы исследования включали сопоставление и описание графического материала с учетом лингвистических и дискурсивных данных. В результате работы с архивными данными нами были описаны основные переносные значения и культурно обусловленные смыслы, участвующие в создании образов американской карикатуры этого периода. В данном обзоре представлены карикатуры, вводящие образы самоубийцы, готового выпрыгнуть из окна, кривой показателей на диаграмме, биржевого аппарата, летательных устройств, дороги и транспортных средств. Начало Великой депрессии и период президентства Г. Губера связаны с образами парашютистов и воздушных шаров, терпящих крушение или снижающихся над руинами городской и сельской местности. Политика Ф. Д. Рузвельта была устойчиво связана с уверенно летящим аэропланом. В качестве области переноса значения выступали образы рядовых граждан США; биржевых игроков, ставящих на повышение или понижение акций; двух президентов и их администраций; государственных проектов; американской экономики. В заключение проводится краткое сопоставление с изображением экономического кризиса 2008 г. Так, образы авиакатастрофы или аварии на дороге оформляли и карикатуру недавнего кризиса, но уступали по частотности образам неумелого строительства или демонтажа зданий. Результаты работы вносят вклад в разработку проблем политической метафорологии. Отдельные итоги будут полезны ученым, занимающимся проблемами лингвокультурологического характера
Ключевые слова: графическая метафора; политический дискурс; политическая карикатура; ориентационная метафора; Великая депрессия; Г. Гувер; Ф. Д. Рузвельт; Б. Обама
Abstract: The paper investigates graphic (multimodal) metaphors connected with the representation of UP vs. DOWN and FO RWARD vs. BACKWARDS oppositions. The data under analysis comprise political cartoons that appeared in American editions just before and during the Great Depression time. The methods of investigation include traditional comparative and descriptive ones alongside with discursive and cognitive approach. As a result the author described transferred meanings, pun, decomposition of set-expressions and analyzed images that are deeply rooted in culture. All these form the basis for satire and irony in political cartoons of the given period. The UP vs. DOWN and FORWARD vs. BACKWARDS oppositions of that period are mainly represented in the images of suicidal attempts of desperate bankrupt stockholders ready to throw themselves from the windows of skyscrapers. Other popular images are the wall chart and the ticker, showing the catastrophic results of unwise policies. The highway, the railway and means of transportation constitute one more important trend. The very beginning of the Great Depression and H. Hoover presidency are shown as an air balloon ready to crash or being at a ruinously low altitude with distressed and highly endangered parachute jumpers and skydivers. The landscape also shows evident signs of ruin and distress. F. D. Roosevelt’s presidency, on the contrary, is continuously presented as a steadily flying aircraft. Americans of different social strata, brokers, H. Hoover, F. D. Roosevelt, the Congress, the Administration, state programs, and US economy form the target metaphoric sphere. The causes of the Depression as seen by the American cartoonists of that period are compared with what is happening today in US cartoon as far as economic reduction is concerned. Thus, the image of an air crash or a car crash is part of the modern economic and political US cartoon too. However, the results of poorly organized building process or demolishing of high-rise buildings seem to be more frequent. The results of the presented research contribute to the investigations of political metaphorology. Some results may also be of interest for scholars whose professional sphere is linked to cross-cultural and linguo-cultural studies
Key words: graphic metaphor; political discourse; political cartoon; UP vs. DOWN and FORWARD vs. BACKWARDS oppositions; the Great Depression, H. Hoover, F. D. Roosevelt, B. Obama

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.