Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/1999-2629_2021_03_18
Аннотация: Статья посвящена исследованию языковой репрезентации эмоций «СТРАХ» и «ТРЕВОГА» в современной англоязычной финансово-экономической публицистике. Цель исследования — определить специфику вербализации названных эмоций в текстах англоязычных электронных СМИ в области экономики и финансов. Научная новизна работы заключается в том, что в ней впервые проведен подробный и системный анализ языковой репрезентации семантически близких наименований эмоций «СТРАХ» и «ТРЕВОГА» в современной публицистике финансово-экономической направленности. Актуальность выбранной темы обусловлена недостаточной изученностью вербализации эмоций в финансово-экономической публицистике и междисциплинарным характером исследуемого явления. Современные условия международных экономических и деловых отношений находят свое отражение в языке электронных периодических изданий, к неотъемлемым элементам которого принято относить эмоциональное и экспрессивное воздействие на читателя. Для достижения поставленной цели были использованы следующие методы исследования: описательный, сплошной выборки, а также методики доминантного, дистрибутивного и компонентного анализа. Объектом исследования является лексика англоязычной экономической публицистики. Предметом исследования стали структурно-семантические и функциональные свойства языковых репрезентантов эмоций «СТРАХ» и «ТРЕВОГА» в текстах статей финансово-экономической тематики, опубликованных в электронных версиях и размещенных на официальных веб-сайтах популярных англоязычных СМИ. Практическая значимость работы состоит в возможности использования представленных материалов в преподавании курсов лингвистического анализа дискурса, стилистики английского языка, а также при разработке спецкурсов и спецсеминаров по деловому и финансовому английскому языку. В результате исследования была продемонстрирована значимость этой группы лексики для англоязычной картины мира применительно к сфере экономики и финансов, что отражено в разнообразии как самого состава слов, номинирующих эмоции, так и их синтагматического окружения
Ключевые слова: журналистика; медиалингвистика; медиадискурс; медиатексты; СМИ; средства массовой информации; языковые средства; английский язык; электронные СМИ; вербализация эмоций; эмоциональные состояния; языковая репрезентация эмоций; страхи; тревога; финансово-экономическая публицистика
Abstract: The article deals with linguistic representation of the emotions “FEAR” and “ANXIETY” in modern English-language financial-economic journalism. The purpose of the study is to determine the specific features of the verbalization of these emotions in the texts of English-language electronic media in the field of economy and finance. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time it provides a detailed and systemic analysis of the linguistic representation of semantically similar names of emotions “FEAR” and “ANXIETY” in modern financial-economic journalism. The urgency of the chosen topic is due to the lack of knowledge of the verbalization of emotions in financial-economic journalism and the interdisciplinary nature of the phenomenon under study. Modern conditions of international economic and business relations are reflected in the language of electronic periodicals, the integral elements of which are usually attributed to the emotional and expressive impact on the reader. To achieve this goal, the following research methods were used: descriptive, continuous sampling, and methods of dominant, distributive and component analysis. The scope of the study embraces the vocabulary of English-language economic journalism. The object of the study includes the structural, semantic and functional properties of the language representations of the emotions “FEAR” and “ANXIETY” in the texts of articles on financial-economic topics published in electronic versions and posted on the official websites of popular English-language media. The practical significance of the work consists in the possibility of using the materials presented in teaching the courses of linguistic analysis of discourse and English language stylistics, as well as in the development of special courses and seminars on business and financial English. The study demonstrates the importance of this group of vocabulary for the Englishlanguage worldview in relation to the field of economy and finance, which is reflected in the diversity of both the composition of the words nominating emotions and their syntagmatic environment
Key words: journalism; media linguistics; media discourse; media texts; mass media; linguistic means; English; electronic media; verbalization of emotions; emotional states; linguistic representation of emotions; fear; anxiety; financialeconomic journalism

Для цитирования:

Смахтин, Е. С. Вербализация эмоций «СТРАХ» и «ТРЕВОГА» в современной англоязычной финансово-экономической публицистике / Е. С. Смахтин // Политическая лингвистика. – 2021. – №3. – С. 184-195. DOI 10.26170/1999-2629_2021_03_18.

For citation

Smakhtin, E. S. Verbalizations of the Emotions “FEAR” and “ANXIETY” in the Modern EnglishLanguage Financial-Economic Journalism / E. S. Smakhtin // Political Linguistics. – 2021. – №3. – P. 184-195. DOI 10.26170/1999-2629_2021_03_18.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.