Файл статьи: PDF
Аннотация: Характеризуются основные функции и свойства медиатекстов, приводится существующее на сегодняшний день в лингвистике определение медиакартины мира. В статье представлены основные теоретические положения различных научных направлений, лежащих в основе современной методики комплексного лингвистического анализа медийных текстов, а именно: социолингвистики, функциональной стилистики, дискурсивного анализа, теории речевых актов и когнитивной лингвистики. Далее статья раскрывает специфику методики лингвистического анализа медийных текстов, разработанную Т. В. Чернышовой. В рамках данной медики базовыми категориями анализа выступают текст, контекст, адресат, адресант. Текст понимается как когнитивная структура, представленная совокупностью концептуальных схем, отражающих фрагменты языковой картины мира коммуникантов. Для адекватной интерпретации важен контекст, то есть то, что не дано непосредственно в самом выражении, но задает вектор ассоциаций и интерпретации адресатом речевых действий адресанта. Автор и адресант являются языковыми личностями. Составляющими элементами анализа являются стилистический и интерпретационный компоненты. Первый выявляет денотативные и коннотативные значения смысла текста, второй истолковывает контекст и определяет интенциональное содержание высказывания. Данная методика позволяет проводить изучение различных лингвистических категорий
Ключевые слова: медиакартина мира; тексты СМИ; методика анализа медийных текстов
Abstract: The article under consideration concerns the peculiarities of media texts linguistic research procedure. The paper analyzes the main functions and features of mass media texts, the definition and specific characteristics of media worldview. It presents the main theoretical principles of various research areas that form the basis of the modern media texts complex linguistic analysis, that is: sociolinguistics, functional stylistics, discursive analysis, speech acts theory and cognitive linguistics. Further on, the author introduces the specific peculiarities of media texts complex linguistic research procedure, presented by T.V. Chernyshova. It defines the following main categories of the research procedure: text, context, addresser, and addressee. The text is defined as a cognitive structure, presented as a body of conceptual schemes, reflecting fragments of communicators’ linguistic worldview. The context is essentially important for adequate interpretation. It is not expressed openly, but implies the association vector and the addressee’s interpretation of addresser’s speech performance. The author and the addresser are linguistic personalities. The analysis is comprised by stylistic and interpretation components. The first one defines denotative and connotative meanings of the text; the second one interprets the context and the intentional content of the phrase. This procedure makes it possible to study various linguistic categories
Key words: media worldview; media text; methods of analysis of media texts

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.